Pandemia COVID-19 spowodowała ograniczenie w działalności wielu podmiotów gospodarczych. Część z nich może się w obecnej sytuacji zwrócić o różnego rodzaju wsparcie, które może pomóc im przetrwać i ograniczyć straty powstałe przez negatywny wpływ wirusa.

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020, poz. 374 z późn. zm.) wprowadziła możliwość dla mikroprzedsiębiorcy ubiegania się o pożyczkę na bieżące koszty działalności gospodarczej.

Kto to jest mikroprzedsiębiorca?

Definicji należy poszukać w Ustawie Prawo Przedsiębiorców z dn. 6 marca 2018 r. (DZ.U. 2018, poz. 646). Z art. 7 ust. 1 pkt 1 dowiemy się, że mikroprzedsiębiorca jest to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie dwa warunki:
→ zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
→ osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

O mikropożyczkę może ubiegać się także samozatrudniony przedsiębiorca.

Pożyczka ta jest udzielana przez starostę ze środków Funduszu Pracy i jest jednorazowa. Ubiegać się o nią mogą przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.

Wniosek o pożyczkę mikroprzedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – po ogłoszeniu naboru przez dyrektora tego urzędu.

Wniosek można złożyć na dwa sposoby:
→ w postaci elektronicznej poprzez platformę www.praca.gov.pl
→ za pośrednictwem poczty

Przedsiębiorca we wniosku określa kwotę o jaką wnioskuje ale kwota ta nie może przekroczyć 5 000,00 zł. Oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP.

Pożyczka może być przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności.

Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie wynoszącą 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki.

Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek przedsiębiorcy podlega umorzeniu pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Taki wniosek o umorzenie przedsiębiorca będzie musiał złożyć w ciągu 14 dni od spełnienia tego warunku.

Przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie będzie stanowił przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Recommended Articles