O rewolucji łączącej JPK_VAT z deklaracją w jeden plik JPK_V7 pisaliśmy już kilka tygodni temu tutaj. Ponieważ termin wprowadzenia – tj. 1 października 2020 r. – zbliża się wielkimi krokami więc czas zająć się szczegółami. Część deklaracyjna nowego pliku dla większości nie będzie niczym strasznym, w większości zawiera te same informacje, które zawierała deklaracja VAT-7. Dziś natomiast przyjrzymy się części ewidencyjnej, a dokładniej stronie dotyczącej ewidencji sprzedaży VAT.
Ministerstwo Finansów zapowiadając tą rewolucję często używało słów: łatwiej, uproszczenie. Czy tak jest? Część ewidencyjna nowego pliku JPK_V7, choć jest podobna do obecnie obowiązującego JPK_VAT, to jednak zawiera o wiele więcej informacji. W konsekwencji każdy dokument, który będzie trafiał czy to do ewidencji VAT sprzedaży czy zakupu będzie wymuszał zastanowienie się czy nie należy oznaczyć go odpowiednim kodem towaru lub usługi (GTU) lub właściwym kodem przewidzianym dla szczególnej procedury rozliczania podatku VAT.
GTU
Wraz z wejściem w życie obowiązku raportowania w nowym formacie JPK_V7 zostaje nałożony na podatnika obowiązek weryfikacji sprzedawanych towarów i świadczonych usług pod kątem ich przynależności do jednej z trzynastu grup towarowo-usługowych. Jeśli okaże się, że sprzedawany towar lub usługa należy do którejś z tych grup to obowiązkowo należy oznaczyć transakcję tym kodem:
→ GTU_01 – dostawy napojów alkoholowych: alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;
→ GTU_02 – dostawy towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy;
→ GTU_03 – dostawy oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 199 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją;
→ GTU_04 – dostawy wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;
→ GTU_05 – dostawy odpadów – wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy;
→ GTU_06 – dostawy urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15;
→ GTU_07 – dostawy pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10;
→ GTU_08 – dostawy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych – wyłącznie określonych w poz. 1-3 zalącznika nr 12 do ustawy oraz w poz. 12-35, 33-40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy;
→ GTU_09 – dostawy leków oraz wyrobów medycznych – produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Z 2019 r. poz. 499 z późn. zm.);
→ GTU_10 – dostawy budynków, budowli i gruntów;
→ GTU_11 – świadczenia usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501, 1532);
→ GTU_12 – świadczenie usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
→ GTU_13 – świadczenie usług transportowych i gospodarki magazynowej – sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1;
Być może na pierwszy rzut oka lista nie wydaje się taka straszna. Ale jak tylko nieco się w nią zagłębimy to nagle pojawia się dużo wątpliwości. Po pierwsze w większości punktów zakres towarów lub usług jest dość szeroki. Często musimy także sięgnąć do innych aktów prawnych lub obowiązujących klasyfikacji i dokładnie sprawdzić czy sprzedawany przez nas towar lub świadczona usługa jednak nie znajduje się w którymś punkcie.
Szczególnie szeroki wydaje się być GTU_12, który obejmuje usługi niematerialne. Samo pojęcie usług doradczych jest bardzo nieprecyzyjne i wciąż nie mamy w przepisach prawa ich jednoznacznej definicji. Samo Ministerstwo Finansów w zamieszczonych Pytaniach i odpowiedziach na swojej stronie internetowej na pytanie o to, gdzie szukać definicji usług wymienionych dla GTU_12 nie odpowiada precyzyjnie pisząc:
„W ustawie o podatku od towarów i usług jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach brak jest definicji wymienionych w pytaniu usług o charakterze niematerialnym, które będzie należało oznaczać GTU_12. Zapis ten należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Pomocne w tym przypadku może być:
→ doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem): 62.02.01, 62.02.02, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19,
→ księgowe: 69.20.2
→ prawne: 69.1
→ zarządcze: 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1
→ marketingowe: 73.11.12
→ firm centralnych: 70.1
→ reklamowych: 73.1
→ badania rynku i opinii publicznej: 73.2
→ badań naukowych i prac rozwojowych: 72.
→ usług szkoleniowych: 85.”
W niektórych przypadkach dokładne poznanie uszczegółowień danego GTU wywołuje zaskoczenie, dlatego by poprawnie zweryfikować, czy sprzedawany przez nas towar lub świadczona usługa zawiera się w jakimś kodzie należy dokładnie przeanalizować wszystkie opisane grupy.
! Sankcją może skutkować zarówno błędne przypisanie określonego kodu, jak i nieprzypisanie go w ogóle.
Faktura może mieć jednocześnie kilka kodów (jeśli znajdą się na niej towary/usługi z kilku grup GTU), jak i może nie mieć żadnego (jeśli dotyczy sprzedaży towarów/usług nie objętych żadną grupą GTU).
GTU nie jest nadawane dla łącznego raportu z kasy fiskalnej.
KODY PROCEDUR PODATKOWYCH
GTU to nie jedyne oznaczenia, o jakie należy wzbogacić ewidencję sprzedaży VAT. Dodatkowo należy oznaczać jeszcze procedury podatkowe. W przypadku rozliczania podatku należnego możemy mieć do czynienia z:
→ SW – dostawa w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy;
→ EE – świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy;
→ TP – istnienie powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy;
→ TT_WNT – wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy;
→ TT_D – dostawy towarów poza terytorium kraju dokonanej przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy;
→ MR_T – świadczenia usług turystyki opodatkowanych na zasadach marży zgodnie z art. 119 ustawy;
→ MR_UZ – dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowanej na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy;
→ I_42 – wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następującej po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 (import);
→ I_63 – wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następującej po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 (import);
→ B_SPV – transferu bonu jednego przeznaczenia dokonanego przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowanego zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy;
→ B_SPV_DOSTAWA – dostawy towarów oraz świadczenia usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy;
→ B_MPV_PROWIZJA – świadczenia usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowanych zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy;
→ MPP – transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (ważna uwaga: symbolem MPP oznaczymy w ewidencji jedynie te faktury, które są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności);
POZOSTAŁE OZNACZENIA
Dodatkowo ewidencja sprzedaży zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
→ RO – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;
→ WEW – dokument wewnętrzny;
→ FP – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy;
Wszystkie wspomniane powyżej oznaczenia są wprowadzane Rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. 2019 poz. 1988 z późn. zm.). Dodatkowo Ministerstwo Finansów zamieściło na swej stronie internetowej Pytania i odpowiedzi, które mogą trochę pomóc rozstrzygnąć wątpliwości, natomiast warto pamiętać, że nie jest to formalnie źródło prawa i wraz z upływem czasu zapisane tam kwestie mogą ulec zmianie.
Powyżej widać mnogość nowych obowiązków jakie narzuca na podatników wprowadzenie nowego jednolitego pliku kontrolnego połączonego z deklaracją VAT. Czy zatem można powiedzieć, że będzie łatwiej…?